2021. év cikkei

Az irritábilis bél szindróma típusai és az alacsony FODMAP diéta jelentősége
Hasi fájdalom, a székelési rendben beállott zavar és e mellett a puffadás – ez az irritábilis bél szindróma (IBS) tünetegyüttese.

Bél betegségek megelőzése
A Lepicol Plus a Bélproblémák mellett, egyéb Bél-betegségek megelőzésére is jól alkalmazható

Probiotikumok

Furcsa, de létező kapcsolat: a „bél-agy tengely”. Avagy, a bélműködés befolyásolja az agyi funkciókat?
Elsőre furcsának tűnik, hogy egymástól távoli és különféle funkciót betöltő szervek egymással szoros kapcsolatban állnak és együttműködnek. Mégis így van ez. A bél működése hatással van az agy működésére, és fordítva.

Fejfájás, migrén

Az irritábilisbél-szindróma (IBS) mind a kórkép okainak, mind pedig a tüneteinek a vonatkozásában változatosnak bizonyul. Az IBS gyógyszeres terápiája részeként különféle hatástani csoportba sorolható vegyületek kerülhetnek alkalmazásra, erősebb vagy gyengébb evidenciákkal támogatva. Bemutatjuk azokat a farmakológiai és egyéb lehetőségeket, amiket a friss USA-beli és németországi szakmai irányelvek is említenek az IBS kezelése kapcsán. A gyógyszeres kezelések ismertetésénél elsősorban a hazánkban is forgalomban lévő hatóanyagokra fókuszálunk.

Gasztroenterológia

Tombol az allergiaszezon, az utóbbi évekhez képest is erősebb tünetekről számolnak be a szénanáthától szenvedők. Érdekes fejlemény, hogy a legfrissebb kutatások szerint a probiotikumok jótékony hatása sokkal szélesebb spektrumú, mint azt eddig gondoltuk. Nem csak a bélflórára hatnak kedvezően, hanem a tüdőre is. Már gyermekkorban érdemes alkalmazni őket, mert jó eséllyel megakadályozhatják bizonyos allergiák és felsőlégúti betegségek kialakulását.

Érdekességek a mikrobiomról
Sajnos kevés szó esik arról, hogy táplálkozásunk szervezetünk egészére nézve milyen hatással van. Az étkezések kapcsán csak az emésztőrendszer, és az ott kialakuló problémák, valamint a felesleges kilók, amik eszünkbe jutnak. Pedig emésztőrendszerünk állapota testünk működésének alapvető funkcióit befolyásolja.

Probiotikumok

Megvannak a védőnői ösztöndíjpályázat nyertesei
Továbbképzésük segítése mellett a védőnői hivatás elismertségének és népszerűségének emelését hivatott támogatni az ösztöndíj program.

Probiotikumok

Amikor pillangók repkednek a gyomrodban!
Ma már számos tudományos kutatás bizonyítja, hogy az úgynevezett bél-agy tengelyaz egyik legbefolyásosabb kapcsolat a szervezetben. A bélrendszer illetve a bélflóra egészsége hozzájárulhat a kiegyensúlyozott agyi működéshez, illetve közvetetten számos idegrendszeri panasz orvoslásához. A bél-agy tengely működéséről, valamint arról, hogy abban milyen szerepet játszik a bélflóra állapota, Dr. Budai Marianna szakgyógyszerésszel beszélgettünk.

Gasztroenterológia

A jó bélbaktériumok segítenek a fogyásban
Egyre több bizonyíték áll rendelkezésre arról, mi mindenben játszik fontos szerepet a bélmikrobiom összetétele a korai agyfejlődéstől az immunrendszeren át a rák kialakulásáig.

Gasztroenterológia

Ezek a probiotikumok tetszenek legjobban a bélnek és agynak
Karban tartott bélflóra - egészséges agyműködés. A mentális egyensúly eléréséhez nélkülözhetetlen az, hogy a bélflóra és az agy is egészségesen, egymással összhangban működjenek. Nézzük hogyan tehetünk ezért a mindennapokban!

Antibiotikum-asszociált hasmenés
A szisztémás antibiotikummal kezelt betegek 5−39%-ánál fellép a hasmenés. Van, akinél már a gyógyszeres terápia kezdetén jelentkeznek a mellékhatások, és vannak, akiknél azok a kezelést követően két hónappal lépnek fel. A tünetek az enyhe gasztrointesztinális diszkomforttól a súlyos hasmenésig húzódhatnak, az egyik legsúlyosabb következmény a Clostridium difficile-infekció lehet.

Bio-Kult Neura
Örömmel jelenthetjük be, hogy a Bio-Kult Migréa készítmény, amely a Nutra Ingredients Awards 2020-as szavazásán, (a világ egyik legrangosabb megmérettetése a kategóriában) „Az év probiotikuma” címet nyerte el, már idehaza is kapható BIO-KULT NEURA néven.

Fejfájás, migrén

Magyar fejlesztés az idegrendszeri betegségek okainak vizsgálatára
A kifejlesztett rendszerrel a bélflóra összetétele és a pszichés megbetegedések közötti összefüggések vizsgálhatók.

Probiotikumok

Nehezen megy a fogyás? A bélbaktériumok is okozhatnak túlsúlyt
A beleinkben élő rengeteg mikroba (a bélmikrobiom) élettani szerepét még csak most kezdjük kapiskálni. Az azonban már most is egyértelmű, hogy a legkülönfélébb – a bélrendszerrel látszólag nem feltétlenül összefüggő – betegségek kialakulásában játszanak szerepet az autoimmun kórképektől a mentális betegségekig.

Gasztroenterológia

Az élelmi rostok szerepe a bélmikrobiom normális működésében
Az egészséges étkezésről szólva mindig említésre kerül az élelmi rostok és a „jó” bélbaktériumok szerepe, melyek önmagukban is kedvezően befolyásolják a bélrendszer egészségét. Kevésbé ismert ugyanakkor az a tény, a bélbaktériumok is „szeretik” a rostban gazdag ételeket, így a bél mikrobiomja szempontjából sem mindegy, mennyi rostot fogyasztunk.

Gasztroenterológia

A protonpumpa gátló kezelés és annak hatása a bélflórára
A protonpumpa gátló gyógyszerek forradalmi változást hoztak az emésztőszervi gyógyszeres kezelésben.

Gasztroenterológia

Miért lehet vitális jelentőségű az oligoszacharidok (HMO) és a Bifidobacterium infantis szimbiotikus kapcsolata csecsemőknél normál és patológiás élettani folyamatokban?
Az anyatejes táplálás előnyei jól ismertek a nemzetközi szakirodalomban, a WHO ajánlásai is 6 hónapos korig kizárólag anyatejes táplálást javasolnak. A humán eredetű tej nagy koncentrációban tartalmaz HMO-t. Ezek a vegyületek gyakorlatilag az emberi szervezet összes enzimatikus folyamatának és pH viszonyának ellenállnak és az anyaszervezet számára szintézisük rendkívül energiaigényes folyamat. Jelentőségük feltérképezése a mai napig folyamatban van. Néhány fontos sajátságukat már sikerült a felszínre hozni: ezek közül az egyik legjelentősebb a prebiotikus hatás.

Gyermekgyógyászat

Miért egyre fontosabb gondoskodnunk a hüvelyflóra egészségéről?
Gyakran előforduló probléma, hogy valamilyen kialakult élethelyzetből adódóan megváltozik a hüvely természetes flórája. A hüvelyi mikrobióta egy nagyon különleges bakteriális rendszer, amelynek egyik legfontosabb feladata, hogy védje a szervezetet bizonyos megbetegedésekkel szemben – így az egészség és a mindennapi életminőséget is befolyásoló intim kényelem szempontjából is vitális jelentőségű ez a mikrokörnyezet.

Nőgyógyászat

A tápcsatorna vérzések és a microbiom – a dysbiosis megelőzésének lehetőségei
A tápcsatorna vérzéseinek megelőzése elsőrendű orvosi feladat. A gyomor fekélybetegsége sokszor alig okoz komoly hasi panaszt, fájdalmat.

Gasztroenterológia

Megdöbbentő, hogy ismét a jó bélflórához és az egészséges mikrobiomhoz lyukadunk ki. Vizsgálatok megerősítették, hogy a már kialakult Covid-19 esetén a bélflóra állapota összefügg a megbetegedés súlyosságával.

A COVID-19 és bélflóránk összefüggéseinek nyomában
A bélflóra „zavarai” mind helyileg, mind távoli pontokon immunrendellenességekhez vezetnek, amelyek nemcsak a belekben, hanem más szervekben, például a tüdőben is gyulladásos állapotokat idéznek elő. A vírustámadás célpontjául szolgáló struktúrák sok helyen megtalálhatóak a szervezetben.

Immunológia

A probiotikumok hatása a sportolók egészségi állapotára
A COVID járvány miatt beszűkült szabadidős tevékenységek ráirányítják a figyelmet a mozgás és a sport fontosságára egészségünk megőrzése érdekében. A mindennapi életben is lényeges a különböző egészségügyi panaszok elkerülése, különösen igaz ez a sportolókra.

Probiotikumok

Milyen kapcsolat állhat szervezetünk bélflórájának támogatása és a COVID-19 között?
Az elmúlt hónapokban számos olyan publikált tanulmány született, amely a szervezetünkben élő jótékony baktériumok és a COVID-19 fertőzés, kórlefolyás között próbált összefüggéseket találni, a szignifikáns összefüggéseket pedig új terápiás aspektusokba integrálni.

Probiotikumok vírusellenes hatásainak nyomában 2. rész COVID-19 aspektusok
A közelmúltban számos olyan tudományos publikáció született, amely a SARS-CoV-2 fertőzés és probiotikumok közötti kapcsolatot, a kezelés/megelőzés esetleges szupportálását vette górcső alá a terápiába beiktatott probiotikus készítményekkel.

Immunológia

Probiotikumok vírusellenes hatásainak nyomában 1. rész Influenza és általános aspektusok
A légzőrendszert érintő vírusinfekciók a legelterjedtebb humán betegségek között vannak jelen, amelyek nagyban hozzájárulnak a morbiditáshoz és mortalitáshoz valamennyi korosztályban.